" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

fredag 5 mars 2010

~ "muffinsmaffian" och senapstestet ~

Muffinsmaffian = namnet på den bakklubb som Leila Lindholm hade tillsammans med sin farmor (tror de va farmor o inte mormor... men ej säker) och farmor´ns vänninor.

Idag har jag bakat muffins till UNG.fikat ikväll. Tänkte ev. bakat igår, men de va jag för trött för ;). Jag tyckte att det var ganska bra gjort att jag tog mig till Netto igår. Så igår när jag gick dit utsatte jag mina gummistövlar för det ultimata halktestet. Jag ville ju veta om det var halt att gå i gummistövlar. Men, mina damer och herrar, de höll provet!! Jag kan tänka mig att det är bra gummi.

På tal om gummi, så är det så att riktigt gummi är så dyrt nu för tiden. Därför kan ett par gummistövlar som ens mormor haft fortfarande vara användbara. Just därför att de har rent gummi. Nu är gummit utblandat och kan därför spricka eller torka. Då kan det i vissa fall inte spela nån roll om man köper dyra eller billiga gummistövlar. Om man nu inte vill ha ett par me gummi rakt igenom, men då betala en ännu dyrare peng.

Jag tror jag aldrig handlat skor så fort som jag gjorde igår. När jag såg dem blir jag överförtjust. Provade, gick runt lite och sen va det bestämt. Ja på mindre än tio minuter va det överstökat. Inte så illa!

Tredje dagen idag då det är så fantastiskt vackert väder. Åh det är så underbart!! SOOOLEN!!

Tillbaka till olika test:

Om du händelsevis har ett bord eller för den skull ett golv som du misstänker inte är rakt. Så kan du göra det så kallade "Senapstestet".

Ett mycket effektivt test, som går till så att du rullar en senap på golvet eller bordet. Förslagsvis då en senap i plasttub. Om senapen fortsätter att rulla över hela golvet eller ner från bordet, så kan du därav dömma att du inte har ett rakt golv eller bord. Men om senapen stannar på golvet eller bordet. Då vet du att du har ett rakt golv och ett rakt bord.

Det har gjorts väldigt mycket forskning kring detta test, eftersom det känns motsägelsefullt. Men enligt min vän Emelie är det fullständigt idiotsäkert!

Källa: forskningen skedde i Uppsala i ledning av gruppen PE-MR
(Paulina&Emelie-Mustard Researches)
p.s
Undra om jag har tråkigt??... nej, det är just det, jag har så extremt roligt, och särskilt åt gamla minnen!
d.s

2 kommentarer:

Michaela sa...

"Senapstestet"..
...HAHA, säger jag bara!! :D du är rolig du... bra test dock! ;)

..va illa att det inte är gummi rakt igenom i GUMMIstövlar nuförtiden! Suck, vart är världen på väg?? :(

Har du nåt TEST för att kolla om det är 100 % gummi i dina nya stövlar?

Ha en bra vecka Paulina!

Paulina sa...

Ingen anning hur man kollar det, finns säkert nån märkning i skon. Fråga skoförsäljaren.

Jag kan tänka mig att man blandar ut gummit därför att det är så dyrt att få tag i. Och sen kanske arbetsförhållandena har blivit bättre på gummiplantager, bättre löner, dyrare skor.