" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

tisdag 2 mars 2010

~ Älgsafari ~

Jag är helt ärligt glad att jag inte är en älg just nu. Fy, bara snö över allt och hittar ingen mat. Ute på vägen kan man inte va för där kommer det lådor med ljus på och kör på en. Nej jobbigt! När jag och en praktikant va på väg upp till Vitsippan idag på förmiddagen så mötte vi ett barns mamma som sa att "det ligger två älgar där uppe!" Okej, älgar... vart?? vi hade ögonen riktade mot skogen hela vägen upp.

När vi väl kom upp så märkte vi att det var nått spännande på gång. För barnen stojade så. Jo då, ca 100 meter in i skogen låg det två älgar. De bara låg där, kan tro att det var en ko och en fjolårskalv. Barnen var ju eld och lågor, och lyssnade inte på nått man sa till dem. Tur att kon inte var piggare än vad hon var. Men när de kanske va 50 meter ifrån så reste hon sig upp. Barnen förstod verkligen inte hur farliga älgar kan vara. Efter som att de är så stora djur och att hon hade sin kalv.

Men det var väldigt speciellt att se och man önskar man haft kameran med sig, men det har man ju inte i första hand när man ska vara ute med ett gäng barn.

När vi hade haft hand om barnen (när förskolorna har möten så brukar de hjälpa varandra att ta hand om varandras barn förskolorna i mellan) och lämnat dem igen så var vi helt slut. I alla fall irriterade! SUPER NANNY, vart är du?? Men hallå, ingen lyssnade på vad man sa. "Nu ska vi gå hit!" " Nej, det vill inte jag". De triggar varandra och tycker det är helkul, eller vad. Nej jag kan få panik på ouppfostrade barn! En unge som e 5 år som satt uppe i ett torn och puttade ner snö på en liten som e 1½ år. iiih.... vilka idéer va??

Men på det hela taget var det en bra arbetsdag idag, kort men bra =) Imorgon ska jag jobba o på torsdag. Och jag har ÄNTLIGEN målat den sista strykningen på hyllplanen så de åker la upp ikväll eller nått =)

3 kommentarer:

Emelie sa...

Stackars älgar!
Vi hade en älg vid våran skola en gång när jag var liten. Vilken uppståndelse. Några killar var verkliga idioter och kastade sten på den. Då sa lärarna "alla går in, alla raster är inställda tills älgen har gått". Sen fick vi sitta inne resten av dan.
Jag är också glad att du inte är en älg. ;)

Michaela sa...

Haha spännande dag! Ouppfostrade ungar som inte gör som man vill kan verkligen ta kål på en!! ;)

...men det med älgarna var coolt! Jag hade troligen inte lyssnat på dig heller ;)

...dock tycker jag synd om älgkon där.. va hon trött för att det finns så lite mat nu eller??? :(

suck för snön i såna lägen..

Paulina sa...

Precis, maten är ju under all snö. Och eftersom det är så pass djup snö, så är det svårt att ta sig fram även om man har långa ben. Så därför tar sig djuren ut i städerna och på vägarna istället.