" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

måndag 1 februari 2010

~ Guldfisk i skål, ja det kan du bara glömma!! ~

Jag hade inte på största allvar tänkt att skaffa mig en guldfisk. men jag tyckte att det kan ju va lite trevligt. Och fint är det med att ha en guldfisk i en skål. Ja, det är nog endå den bilden alla får när man tänker på en guldfisk. Att den är i skål. Så känns det som det varit i alla tider, men icke längre. DET ÄR OLAGLIGT! Det är olagligt att ha en guldfisk i en skål. Jag kommer ihåg min kompis när vi va små, hon hade en guldfisk i en skål. Tror hon fick den i födelsedagpresent eller nått. Ja hur som helst!

Jag blev bara så förvånad, fast endå inte. När jag tänkte på det, så slog mig tanken att "man får säkert inte ha fisken i en skål" Och när jag kollade upp det, så nix! Det fick man inte. Finns till o med en lag i lagboken om det.

Nu är det så att en guldfisk kan, om den lever i bra förhållanden, bli 20 år gammal och kanske även äldre. Och den växer visst en hel del också. 20 litersskål fungerar då inte. Utan mer åt 100 liters akvarie blir bättre. Har de för litet stannar de i växten o dör för tidigt.

Visst jag tycker att man ska ta hand om sina djur. Det är ju ett uppdrag givet av Gud, att vi ska råda över jorden som han gett oss. Ta hand om den! Men ibland undrar jag bara vem bryr sig om t.ex. alla äldre som man stänger in i för små utrymmen o som aldrig för komma ut. Äcklig färdigmat får de äta.

Men vad spelar det för roll, RÄDDA GULDFISKARNA!!

2 kommentarer:

Michaela sa...

Intressant skrivet.. Här är min kommentar i punkter:

- Jag visste inte att man inte får ha guldfisk i skål (har aldrig haft det, men ändå..)
- Det finns även en lag som säger att hundar skall rastas var 4:e timme..
- Jag tycker det är konstigt och sjukt att man stänger in äldre människor på äcklig mat och instängd luft...

...vilka har värdigast liv liksom!?

...nä det är lustigt är det, verkligen.. Fin bild du har förresten! KRAM ♥

Emelie sa...

Du skola icke hava din guldis fískus i en skål, så att den må leva länge.
Vem dikterar en lag om guldfiskar? Kära nån