" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

onsdag 11 mars 2009

Jag har fyndat!

Ja, då kanske man tänker fynd= billigt! Men det vet jag inte. Jag skulle i alla fall kolla in om de hade leggings på Family House och det hade de. De hade också sådana där snygga som ser ut som jeans. Fanns svarta och blå. Jag köpte blå, man skulle gärna köpt ett par svarta också. Men det kändes lite väl överflödigt med tanke på att jag köpte ett par grå också.

Hur som helst, tända lite ljus innan för att få upp värmen, det är så kallt så det finns inte =) Annars sitter jag här och äter tjärpastiller. Vad är nu detta tänker du? Ja då har du missat nått bland delikatesshyllorna på Finlandsfärjorna...eller kanske inte. De tillhör inte alls delikatesshyllan, det är nog mer Fazer som blir kvalificerade tror jag. Dessa små svarta tjärpastiller doppade i socker är precis vad det är, ja smakmässigt alltså. De smakar lakrits och tjära.

Ungefär som att knapra på en båt med lakritseftersmak. Vad får detta mig att tänka på. Jo, detta för mig osökt till en film, eller närmare bestämt en serie som gick på 70-talet tror jag det var. Slutet av 70-talet känns mer rätt. Vad menar jag nu för serie, jo Vi på Saltkråkan. Hur kommer man från tjärpastiller från en Finlandsfärja till "Vi på Saltkråkan". Ja det är inte så svårt. Låt mig citera ett stycke ur serien så kommer ni snart att förstå vad jag menar.

Melker är ute och vandrar och stöter på Nisse Granqvist.
"God afton!", säger Melker
"God afton", svarar Nisse
"Jag ser att Herr Granqvist målar båten!"
"Jaa, det kan man väl säga", svarar Granqvist. "Egentligen så tjärar jag ekan"
"Jaha", svarar Melker "God afton!"
"God afton!"

Det kom jag att tänka på när jag satt och mumsade i mig tjärpastiller!

Inga kommentarer: