" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

torsdag 21 april 2011

Del 21. Påskkort nr 3 eller Blomsterprydnad

Hallå hallå! Har ni haft besök av påskkärringar idag? Här har det varit ett ganska stort gäng måste jag säga. Så vad passar bättre än lite mer påskpyssel när påskhelgen har börjat!! =)
En liten Påskkyckling ska det bli, kan göras liten eller stor!

Först började jag med att rita ut en äggformad ring på en kartongbit som jag sedan klippte ut.


Sedan ville jag få den lite rund, så jag limmade fast lite stoppning på ena sidan. Därefter klippte jag ut en tapetbit som var ett par cm större än kartongen. Det går lika bra med ett vanligt skrivarpapper om man inte har tapet.
För att få tapeten fin och rund jäms med kartongen, klippte jag tapeten så den fick flikar i ändarna. Det blir lättare då att få det snyggt. Antingen kan man limma eller tejpa. Jag tejpade för jag hade inget lim som torkade så snabbt. Blir klurigt att hålla fast flikar samtidigt som man ska limma fast övriga flikar ;)
Så blir det när flikarna är fasttejpade på baksidan!




Nästa moment är att täcka över flikarna för de är inte så snygga att se på. Så då klippte jag ut en till bit tapet som också är äggformad, fast i detta fallet en halv cm mindre än själva kartongen. Den limmade jag över flikarna.
Till ben tog jag två grillpinnar som jag målade orangea. Den spetsiga änden lät jag bli att måla, för den använder jag för att sticka i, i kanten på kycklingen. Eftersom kartong är uppbyggd med wellpapp finns det hål längs med kartongen och de är perfekta att sticka grillpinnen i.



Vad man vill klistra på sedan är upp till fantasin. Jag gjorde en näbb och målade ögon och kinder direkt på kycklingen. Sedan gjorde jag två vingar av tapet som jag tejpade fast på sidorna. Som tuppkam använde jag lite oranget virkgarn.


En perfekt liten kompis att ha i en blomkruka eller ute i trädgården om det inte regnar vill säga! Skippa grillpinnben och gör pappersben och låt kycklingen bli ett roligt påskkort som skiljer sig från mängden!!

1 kommentar:

Wennia sa...

ÅÅÅ hejsan va härlig denna var toppen söööttt