" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

onsdag 20 april 2011

Del 20. Strumpans virkverkstad

Hejsan, hallå och skepp å hoj!

Här kommer Strumpan med pyssel. HURRA! Idag ska jag virka, under tiden som Pauli tittar på "Jönssonligan spelar högt". Känns skönt att man har lite hjälp vid sidan om, om det skulle krabba. Pauli får vara fotograf idag med =)

Idag ska jag virka ett bokmärke, som Pauli kan ha i sitt fotoalbum med hennes pysselbilder. Hon har nämligen köpt nya fotoalbum. Som hon har letat föresten, ja för de måste vara svarta nämligen. Hur som helst så ska hon ha ett till sina pysselbilder, men eftersom inte hon vill skriva nått på utsidan blev ett bokmärke en bra lösning för att skilja det albumet ifrån mängden ;)

Dags att sätta gång!

Jag ska göra en blomma och börjar därför med mitten av blomman. Då fick det bli en rund platt plutt till det. Ja, man virkar runt runt runt.. å så blir det.. (Pauli får stå för fina virkmönster.. okej)

Jag valde att göra ring-plattan-molioxen lika stor som min mage ungefär, det kan man säkert bestämma alldeles själv. Beroende på hur stor blomma man vill ha, eller hur stora böcker man äger... eller hur stor mage man har!


Sedan började jag virka med ett vitt garn (men låt det blåa sitta var en stund, klipp inte bort det), och då gjorde jag luftmaskebågar. Pauli sa att de hette så, lika bra att skriva dit något som tillhör virkvärldens fackspråk.


På så vis kan jag se lite beläst ut ;) Jag virkade 10 luftmaskor i en lång kedja och virkade fast den i samma maska som jag utgick ifrån med en fast maska. Oj där kom det igen... kanske ska ge mig på virkmönster.

Så fortsatte jag hela vägen runt, så blev det fullt med små vita kronblad. Coolt va!! Vill man bara ha en massa blommor så kan man ju bara fästa garnet, men jag nämnde att man inte skulle klippa bort det blå garnet.


För nu när man virkat fast det vita garnet och klipt av det, så tar man tag i det blå igen och virkar en jättelång luftmaskekedja... beroende på hur stora böcker man har. För det är luftmaskekedjan som man lägger i boken.

Så här blir det när bokmärket är klart. Jag gjorde ett litet blad nertill som ett stopp i andra änden av luftmaskekedjan. Bra va!?


Tänk att jag lyckas få till lite pyssel tillslut, med all pysseltorka ;)

Ha det bra!! Hejhej!


P.S imorgon kan det ju komma påskkäringar och påskharar på besök, det betyder att det finns godis framme. Godis betyder Påskmusen... henne hade jag nästan glömt bort. Men det är nog bäst att hålla ögon och öron öppna, för man vet aldrig!! D.S

Inga kommentarer: