" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

lördag 11 december 2010

Chokladpudding

Milton kunde äntligen pusta ut, nu visste han vem krontapparen var. Men vart befann hon sig.
"Senast jag såg henne skulle hon gå till köket för det fanns chokladpudding kvar!", sa Lilly och de båda skuttade iväg för att hinna dit innan Lucia försvann nån annanstans.

Nog var det chokladpudding Lucia smaskade i sig. Milton tänkte att det var tur att inte Pauli var hemma så hon såg hur Lucia vände till i hennes kök.

Milton tyckte inte om chokladpudding. Det såg ju ut som... som... "Men fy Milton!", viskade Lilly och puffade honom i sidan. "Det var det värsta jag har sett"

"Hej!", sa Lucia och tittade upp ifrån sin pudding. "Vill ni smaka?"
"Nej tack", svarade Milton och kämpade emot sin illamående känsla.
"Du saknar en krona eller hur??", började Lilly. Lucia nickade och slickade sig om munnen.
"Vart hade du den sist?", frågade Milton samtidigt som Lilly tog fram sitt anteckningsblock för att notera svaret.
"Jag hade den vid granen!", svarade Lucia. Jag stod och provade den och speglade mig samtidigt i en julkula."
Milton funderade noga och väl. "...speglade dig i en julkula!", upprepade Lilly när hon noterade. Milton undrade om Lucia hade sett någon mer vid platsen kring granen, då hon speglat sig.
"Ja, faktiskt!", svarade Lucia och både Lilly och Milton höll andan av spänning. "Sören, jag pratade med Sören. Han letade efter något till granen. Men vad exakt han letade efter vet jag inte!"
"Aha, på så sätt...!", sa Milton och knuggade sina nalletassar emot varandra av förtjusning. Snart skulle krontjuven vara fast...

Inga kommentarer: