" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

söndag 17 maj 2009

Vad mycket man vill....

Plötsligt slår det till, som en blixt ifrån en klar himmel. Man undrar vad som hände. Va babblar jag om. Ja men alla de där längtanskänslorna som man har inombords som med jämna mellanrum ploppar upp en i taget. Men plötsligt slår det till, som en blixt ifrån en kla.....hmmm, jag tror jag tog den biten innan.

Jo alla längtanskänslor kommer PANG på en gång. Det kan va ytterst frusterande eller så är det roligt, särskilt när man har sin bästa vän att berätta dem för. För det brukar inte besvaras med en betongvägg som man måste använda slagborr för att kunna skruva i en spik för en fin idé men målat upp. Nej det blir helt motsatt effekt plus att det kommer tankar och idéer ifrån hennes också, hur hon vill ha det i sitt framtida hus och man målar upp stora scenarion.

Ja menar det finns massor med saker jag längtar efter, det som jag längtar mest efter just nu är ju att kunna flytta. Men det kommer, och till dess så längtar man och tror Gud om en lägenhet. Den ädlaste konsten i längtans hårda skola är att leva nu när längtan lever i det som ligger framför.

Men helt plötsligt kom jag in på ämnet TRO. För utan längtan finns det inget hopp och utan längtan och hopp finns det ingen tro. För längtan har lite av den substansen som tro har. Tro är något som går utöver det man vet. Jag ser det inte, men jag tror i alla fall. Längtan är att "tänk vad fint det vore att ha det så" medan tro är "Jag vill ha det och dit ska jag!". Vad längtan och tro har gemensamt är att de ser framåt emot ett mål, längtan längtar, men tron springer emot målet.

Jag kan inte längta bort ett berg som står ivägen och jag kan inte längta till mig en lägenhet. Men Gud har sagt i sitt ord att om vi ber så ska vi få, om vi söker ska vi finna och om vi bultar så ska dörren öppnas för oss. Det står också i bibeln att "den rättfärdige ska leva av tro" inte leva av längtan. Jag har märkt att längtan tär, medan tro är som bensinen som gång på gång sprutas in i motorn. Tron driver framåt, emot målet.

För jag vill inte bara sitta och längta, jag vill framåt också!

1 kommentar:

Michaela sa...

Åå jag älskar drömmar o att prata om hur man vill ha det sen!! :):)
det måste ju absolut vara något av det roligaste som finns!!! :)

kramar