" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

fredag 29 maj 2009

~ Shabby Chic! ~

I´m in love! Jag älskar verkligen den stilen! Så vill jag ha det i mitt hem.

Just nu håller jag på med ett projekt, som jag troligen ska slutföra i helgen så att jag kan lägga ut bilder på den sen. Jag gör nämligen luffarslöjd, två eventuellt tre korgar i tre storlekar i nivå. Blev så inspirerad när jag såg sådana korgar på Leila Bakar. Där i hade hon frukt, men man kan ha murgröna om man vill och andra fina saker, eller ingenting.

Jag hade fått lite grov ståltråd från pappa efter att han beställt fel på jobbet. Den var ju perfekt!

Shabby Chic är lantligt, Loppisfyndet som målas vitt, vitt vitt och åter vitt, gammalt, nytt, spets och blommor, rosor och murgröna. Sedan kan man ju lägga till sina egna detaljer tycker jag, som passar in. Att man behöver ju inte stirra sig blind på "normer" för stilen. Man kan få många vackra tips =)

Jag har ett projekt som fortfarande ligger på ritbordet, men det ska jag ta tag i när jag är klar med "korgen". Det är nämligen så att jag efter att haft en Ivarhylla så hade jag ett klaffbord till den, men nu har jag bara bordsskivan kvar och inte hyllan.

Så då fick jag för mig att jag skulle göra ett bord utav den skivan. Det som funderat på är hur jag skulle placera bordsbenen. Men nu när jag suttit och sökt på lite Shabby Chic-bilder hittade jag en bild på ett bord. För man har en bild framför sig i huvudet hur man vill att det ska se ut, men man undrar ändå om det kommer se snyggt ut.

Nu hittade jag ett liknanade bord som jag suttit och klurat på. Och det gjorde att jag insåg att min idé inte var så dumt.

Bordskivan är rak på ena sidan och rundad på andra, så man kan då förslagsvis ha det emot en vägg. Benen kommer att placeras två i bakkant och ett i framkant. Med en trekantsram under bordsskivan, så att man har något att fästa benen i. Det gör också bordet stadigare. Sedan när jag väl fått benen och allt på plats, ska det målas. Gissa färg? VITT naturligtvis! Måste ta en titt på bordsskivan om det är genomförbart. En tanke som slog mig....vart finns bordsskivan OCH finns det kvar överhuvudtaget...hmm...

fortsättning följer....

1 kommentar:

Michaela sa...

Ja den där vita lantstilen är verkligen underbar!! jag skulle inte vilja ha det så, men jag förstår er som vill det [typ min mor] :) jättefint!

du verkar va så händig o bra på det mesta! :) jobba på... ser med spänning fram emot fortsättningen!! kramkram vännen <3