" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

onsdag 21 april 2010

"den neutrala skolan"

Framtiden för skolan är att skolan ska vara en plats av neutralitet.
...eller??!


Min fråga är, hur ska man kunna lyckas med detta? Om man väljer att göra en skola till en neutral plats. Där eleverna inte ska bli påverkade ifrån något håll överhuvudtaget, så kommer detta i slutändan påverka yttrandefriheten.
Du kommer inte att ha rätt till att yttra din åsikt därför att den kommer orsaka att elever blir påverkade. Men vad är det som egentligen växer upp framför våra ögon, jo en diktatur där någon annan bestämmer över dig vad du ska tycka. Nämligen ingenting! Du ska bara gå vackert bredvid och svara ja eller nej när du blir tilltalad. Nej.. förlåt, du kan inte säga något alls för du ska vara neutral, det blir varken ja eller nej. Men den senaste gången jag kollade så fanns det inget mellan ja och nej.

Lars Ohly uttalade sig i en debatt om skolorna att han tyckte att det var ju bra att en kvinna hade fått en uppenbarelse ifrån Gud att en friskola skulle startas. Men att det spelade ingen roll för "Kristen påverkan får inte förekomma!"

Hallå!! Vad är detta!!?? Nu görs intrång på både yttrande- och religionsfriheten!

Hur ska eleverna kunna granska arbeten som de gör om de inte får vara sakliga, utan vara mittemellan? Om de inte får välja en ståndpunkt som de utgår ifrån. Jag har inte lyckats med att kunna skriva ett arbete utan att ha haft det vinklat åt något håll. Jag förstår inte hur det ska kunna gå ihop. Om man ska skriva ett samhällsvetenskapligt arbete så kommer det ändå att vara påverkat av vad man har lärt sig hemma, i skolan eller i själva samhället.

Skolan kan inte ställa sig som neutral, den kommer ändå att ha en påverkan åt något håll. Väljer man inte den ena sidan så kommer man tyvärr automatiskt att falla över på den andra sidan. Det finns inget mittemellan eller svenskt "lagom".

Är det inte mer inskränkande att påverka elever på sättet att "du får ha en åsikt, men du får absolut inte berätta om den".

Fick bara en tanke, är det inte sånt här som kan skapa ungdomsrevolt i stort! Drivkraften hos unga att få ha en åsikt och något att leva för är starkare än lagar och förordningar.

"Så du har ändrat dig!?"

"Nej jag har inte ändrat mig, jag har bara gjort en ny bedömning!"

"Men då har du väl ändå ändrat dig!"

"NEEEJ, jag har inte ändrat mig, jag står kvar med samma åsikt i sakfrågan, men jag har bara gjort en ny bedömning"

- citat: Stinsen brinner... filmen alltså!

1 kommentar:

Michaela sa...

bra skrivet.. håller helt med dig!

Att säga att skolan ska va en neutral plats, helt fri från åsikter och påverkan.. ja det kan inte sluta annat än i att vi blir likadana allihop.. hur tråkigt som helst! och farligt.. vi måste få ha en tro, åsikt, tanke osv osv osv.. annars blir ju livet helt meningslöst! Hur ska man kunna ha diskussioner i skolan har de tänkt sig!? :S

Bra att du tog upp ämnet...