" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

torsdag 9 oktober 2008

Julkrubban

Jag håller just på med ett projekt som jag kom på att jag skulle göra i somras. Ja, det är ju helt otroligt, men kanske inte helt otroligt för att vara jag. Jo det är så att jag håller på med att sy en alldeles egen julkrubba. Egen design och allt...hahaha.

Än så länge har jag sytt sju figurer, Josef, Maria, tre vise män och två herdar. Jag har självklart gjort huvudpersonen Jesusbarnet också. Så ni kan pusta ut. Ingen glömd. Änglar kommer också. Jag har sytt ihop allt och då kommer jag genast på att jag har en sak att berätta angående det. Jo, när jag hade sytt dem och skulle vränga tyget på rätt håll för att se hur det blev. Blev reaktionen "VA BLEV DE SÅ SMÅ!" Jag hade nästan tänkt att gör dem en och en halv decimeter höga. Men så blev det inte. Nåja, klart att jag gjorde ju mönstret medvetet mindre efter noga eftertanke, hur packar man ner figurer som är så stora. Nej de får bli mindre. Men senare när jag bestämde mig för att börja sy hade jag glömt en viktig detalj. Jag hade glömt att lägga till sömsmån på mönstret och de glömde jag lägga dit när jag ritade ut på tyget. Därför blev de mindre. Men det gör inget. Bra paketringsstorlek!

I alla fall, när alla gubbar och Maria var klara så insåg jag till min förskräckelse att Maria av någon anledning blivit betydligt längre än Josef. Detta måste genast åtgärdas tänkte jag, annars kommer Josef få komplex om han få se detta. (de va innan ögonen va påsydda). Kan ju vara lite känsligt om ens blivande fru är en centimeter längre. Kanske inte så mycket för oss männsikor sett, MEN betydlig skillnad om ens hela längd ligger runt 10 centimeter.

Framöver kommer det också komma till några får, närmare bestämt en fårfamilj, det tyckte Mimmi i alla fall =). Så då blir det så! Sedan kanske, jag säger bara kanske, blir det en palm. En krubba ska definitivt göras. Jag får lägga ut en bild när allt är klart.

Det var allt ifrån syrapporten!

Inga kommentarer: