" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

torsdag 18 september 2008

Lite tid säger du!

Hur många finns det inte som säger att de har för lite tid. Prioritering säger jag!
Nu för tiden är samhället uppbyggt så att allt omorganiseras för att mer tid ska komma till. Verkligen allt! Maten blir klar på fem minuter, släng in i mikron och det är klart. Då sparar du 25 minuter. Till vaddå? Sedan när maten är klar då kastar du i dig maten på fem minuter, på så vis sparade du 20 minuter. Allt som allt 45 minuter! Jättebra! Till vaddå?

"Men jag har så mycket att göra du vet!" Vet jag?!
"Det ska lagas mat, hunden ska rastas, barnen ska hämtas på dagis, sedan ska man umgås med dem, lite kvalitetstid innan de ska gå och lägga sig. Tvätt ska tvättas."

Men de 45 minutrarna, dem kan du ju använda. "Vilka 45 minuter?"

Det var en gång en bonde. En dag skulle han ut och så majs. Han tog fram sina frösäckar och började sedan att så på sin mark. Tiden gick och skörden började närma sig. Gröna plantor fanns där och blommade så fint i blått. Nu skulle bonden skörda, och han skördade potatis.

...POTATIS...nej nej Hallå, stopp ett tag han sådde ju majs.

Just det ja...ursäkta!! Tiden gick och skörden började närma sig. Gröna plantor fanns där med stora majskolvar. Nu skulle bonden skörda, och han skördade majs!

Varför, Jo helt enkelt för att han sådde majs!

Jag tror inte att genom att du lagar din mat snabbare blir mindre stressad. Jag har prövat! Jag lagade min mat snabbt, för att jag skulle HINNA ta en tupplur innan jag gick till jobbet. Klart att det va skönt att vila. Men jag blev inte mindre stressad!

Stress föder mer stress
Frid föder mer frid.

Vad jag menar med prioritering är att vad lägger du din tid på? Jag kan säga att om jag valde bort tv:n i många fall, skulle jag få tid över till annat (vinna tid, snacka om att tala emot sig själv. Nej, jag pratar om prioritering, måste du alltid se på tv...hmm? kanske inte!?) Att göra tv:n till något slags beroende. "Men jag varvar ner vid tv:n" Ja men jag med! Men tänk om man kunde hitta de stunderna någon annan stans än bara vid tv:n.

Ja, detta kan man skriva mycket om =) För mig är detta en utmaning att välja bort tv:n. Just nu sitter jag vid datorn. Den behöver man inte sitta vid alltid heller =). Fast att det är trevligt att skriva blogg!


Nu ska jag ut och hjälpa mamma att bestämma vart hon ska sätta blomlökarna =)

Inga kommentarer: