" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

lördag 11 oktober 2008

Fredagsmys, höstig lördag och julkrubberapport!

Idag är det verkligen höstväder. Det är grått och man undrar nästan om man sitter uppe vid klockan fem på morgonen och att det inte har ljusnat ännu. Men där har man fel, klockan är snart halvtolv.
Igår hade jag en mycket trevlig dag. Jag var i och för sig själv hemma en del. Men på morgonen fick jag ett ryck. Jag skulle laga maten, som jag för den delen gjort de senaste två veckorna. Ja, nu överdriver jag lite. Men jag har lagat ganska ofta i alla fall. Igår så skulle jag laga kyckling. Jag satt på mitt rum och höll på att göra ett kort då jag insåg att jag måste nog börja med maten nu för att den ska bli klar i tid. Jag kan väl säga som så att jag blev kvar i köket ett tag.

Det var inget hemskt som hände eller så, nej då. Det var på tal om det där rycket. Japp! Jag skalade potatis och gjorde hasselbackspotatisar och slängde dem i ugnen. Sedan kyckling o in med de i ugnen. Mamma va hos mormor och städade så jag tänkte baka lite innan hon kom hem, kakor i form som jag bara skulle kunna ställa i ugnen när maten var klar. Jag hade tänkt att göra en "snökaka" jag har tipsat om den på min blogg. Eget påfund! Mycket god! Sockerkaka med crunchie, eller snökaka om man "snöar" ner den med florsocker.

Sedan hade jag tänkt att göra en banankaka, men vi hade inte filmjölk hemma, så det blev en vanlig sockerkaka, fast , med hälften brun farin i och bananskivor på toppen! Mumsigt värre. På eftermiddagen skrev jag färdigt kortet, sedan bestämde jag mig för att ha lite mys och sy lite samtidigt. Mitt syprojekt - julkrubban! Så jag valde att titta på en ny film i samlingen som pappa köpt. Katten i hatten - "The Cat in the Hat" med Mike Meyers. Lite halvGALEN film måste jag säga. Jag tror inte att den sagan är så känd i Sverige. Författaren kallas för Dr Seuss. Han har i alla fall skrivit många barnböcker som är mer kända i engelskspråkiga länder.

Han har skrivit om Grinchen - "How the Grinch stole Christmas". Jag antar att den är mer känd eftersom att Jim Carey gjorde huvudrollen som Grinchen. En av mina favoriter. Men det jag gillar är väl att författaren har alltid en bra sensmoral.

Vad hände annars då, jo jag tog en lite pause i mitt filmtittande och tog cykeln och cyklade iväg för att lägga på kortet. Kommer väl fram på måndag!

På kvällen så hade mamma, pappa o jag mys. Jag hade tänkt att jag skulle åkt till Sävsjö, men jag fick jobbiga känningar av trötthet (blodvärdet va i botten ). Har inte tagit tabletter så regelbundet. Det påminner mig om att jag borde ta mina tabletter idag. En annan sak är att ajg borde köpa fler. Skulle egentligen åka till doktorn så att de kan kolla exakt vilka tabletter jag behöver.....funderar på om jag behöver starkare.

I alla fall så blev de myskväll med scones och film. Mission Impossible. Måste säga att jag gillar de filmerna. Jag köpte ju alla tre i somras för 99 kronor. Helt otroligt! Men jag köper ju nästan bara filmer i mataffärer nu för tiden =).

Oj va långt det blev!
Jo, RAPPORT om Julkrubban! En herde är så gott som klar. Ska få en stav också, sen är det klart. Alla gubbar och Maria (kan ju inte kalla Maria en gubbe) har fått ögon. Så nu är det sånt där roligt pill och fixande. Som kronan på verket på herden var ett litet skinnband runt huvudet. Måste sätta in lite bilder! Ska göra ett bildspel sen!

De va ALLT! Kram

Inga kommentarer: