" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

torsdag 17 september 2009

~ Kramisar jag sytt ~


~ Här har vi ett gäng av de senaste sydda gosingarna. Från vänster har vi ingen mindre än:
Keso: Hon är en långhårig serisrosa handdocka. Först hade jag tänkt att hon skulle varit en flodhäst, men det blev mer en apa. För jag menar hur många långhåriga flodhästar har man sett i sin da´r. INTE så många, men det kanske är nått nytt. Hon är en busig tjej, gillar att spela Yatzy med Tyko. Har spelat Mose på Söndax en gång. Hon var lite nervös, men det gick hur bra som helst =)
Tyko: Världens gladaste krokodil i mörkgrönt möbeltyg. Han syddes för snart ett år sedan. Tykos allra bästa vän är Nalle. Med honom har han en julkalender som inte är färdigskriven. Ja en liten berättelse som jag gillar att pyssla med när jag kommer i rätt skrivarstämning. Så det kanske blir mer när julen börjar närma sig lite mera =)
Hönan: Syddes ett tag innan påsk, men hon eller rättare sagt jag var ganska bestämd på att hon inte skulle bli stämplad som påskhöna. Därför är hon framme året om. Hade först tänkt att jag skulle sy en kanin, men kunde inte komma på hur den skulle se ut och har inte kommit fram till det än, så då blev det en höna. Och det var lika roligt att sy. Får väl se om kaninen blir nästa projekt.
Nalle: Eller Lilla Nalle som han egentligen heter, men smidigare med bara Nalle. Han sydde jag när jag bodde i Uppsala. Först var han en nalle som jag ritade i mina anteckningar. Men sen kom jag fram till att han vill jag sy också. Som sagt så är Nalle med i berättelser tillsammans med Tyko. Ibland är det roligt att ha något att hänga upp sina små historier på. Att man kan fundera på, vad skulle de två kunna hitta på?? =)
Sist men absolut inte minst...
Sally: Min första riktigt lyckade handdocka. Det var så roligt att sy henne, för när man har försökt något flera flera gånger och det inte gått. Men sen försöker en gång till och tar det lugnt och verkligen tänker ut hur det skulle kunna fungera att göra en handdocka och det sedan fungerar, då blir man lycklig!! När jag sydde Sally, provsydde jag huvudet med ett annat tyg. Huvudet är den kluriga biten. Bra idé när man inte riktigt vet hur det kommer bli.
Sally sydde jag för tre år sedan.

3 kommentarer:

Michaela sa...

alltså, du är verkligen hur kreativ och duktig som helst!!! Du ska inte läsa nån kurs med sån inriktning eller likn?? :)

stor kram.

Paulina sa...

nej det tror jag inte, tycker det är lite spännande att lära sig själv. Komma på egna sätt hur man kan lösa saker. Sen kan man ju alltid få inspiration från annat håll, men det blir nog ingen kurs i nuläget =)

Emelie sa...

Kan inte Nallenina vara feature som gäst ett kapitell i julkalendern?