" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

lördag 22 augusti 2009

Ledig helg

Det är så underbart skönt att vara ledig i helgen. Jag har i och för sig varit väldigt mycket ledig denna veckan, men det är skönt i alla fall =) Och särskilt att man kan slappna av också och inte bara tänka på allt som ska göras. Jag ska städa lite och sy klart mitt lapptäcke idag, men det är snart gjort. Men nu på förmiddagen tar jag det bara lugnt =)

I torsdags gick jag ut och satte mig i en baden-badenstol under äppelträdet, lutade mig tillbaka och såg hur solen sirlade mellan bladet. Klarblå himmel, värmande sol och svalkande vindar. Det var helt underbart skönt. Jag hade kunnat somna om jag hade haft en filt, för det var lite för svalt för att sova ute utan filt.

Igår hade jag fredagsmys med mamma och pappa. Jag var så seg, men det var bara för att det var så gräsligt kvavt ute. Men vi tittade på en film, känns som att alla sett det utom jag förän igår. Det var Happy Feet! En jätterar film som kan lära en både det ena och det andra. Dels att man ska ta hand om naturen, att det faktiskt inte bara är vi människor som bor här på jorden.

Jag kommer ihåg när jag va liten hur självklart det var med bara sådana småsaker som att man inte skräpar ner i naturen, men med tiden har man lärt sig att det har skräpats ner med större saker än ett kolapapper i skogen.

Men annan sak som man också kan lära sig av, av filmen det är att var och en är unik. Och den gåva jag har, om det så bara är en, kan betyda så mycket för SÅÅ många andra. Det kan rädda liv.

1 kommentar:

Michaela sa...

mm sant, nu slänger folk kolapapper mm ÖVERALLT [tro mig, jag vet! jag jobbar ju på shell...där slänger folk saker överallt!]

Va skönt med en ledig dag! älskar såna dagar...

Du är ju så himla duktig! händig, pysslig ... :) det är kul.. jag tänker på lapptäcket nu ..och ditt bord, dina projekt osv :)
good job!