" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

söndag 22 september 2013

Som en GUTTAPERKABOLL

Idag tidigt på morgonen blev Hubert hänvisad till köket!! För Matte hade fått nog av allt skuttande och farande hit och dit i buren. Jag hoppas att mitt framtida kök har en dörr ;) Hur som helst så började jag fundera på detta ord guttaperkaboll. Vad kommer det sig av?? Det var jag tvungen att kolla upp!

Jag kollade upp detta på Wikipedia


"Guttaperka är ett gummiliknande material, som tillverkas av latex från stora träd, 
huvudsakligen guttaperkaträdet, Isonandra gutta = Palaquium gutta . Det har utmärkta isolerande 
egenskaper och har därför bland annat använts som isolation i sjökablar. Igolfspelets barndom 
ingick guttaperka (numera ersatt av gummi) i bollarna "Guttie-balls".
Guttaperka blev känt i Europa först 1820 men hade använts i Ostindien 
flera hundra år tidigare. Vulkaniseringsprocessen (se nedan) uppfanns i 
Nordamerika 1839 och kom till Europa 1842."

Inga kommentarer: