" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

lördag 17 augusti 2013

Varför då, då?

Jag är en person som tycker om kuriosa. Hur det kommer sig att saker är som de är, eller heter det de heter, eller att det hände där det hände. Det finns mängder med saker jag kan fundera på och tänker att jag ska kolla upp, men det blir inte alltid. Men nu finns det en sak som jag ska kolla upp, och om jag kommer på tanken att jag ska kolla upp något igen har jag gjort "etiketten" Varför då, då? för framtida bruk!

Varför heter det visdomstand?

"Eftersom visdomständerna till skillnad från övriga tänder i regel bryter fram i munnen först i 18-20 årsåldern, kan man anses vara visare när de tänderna kommer än de övriga och därför kallas de visdomständer.
Enligt Svensk etymologisk ordbok (1922) stamma ordet visdomstand från grekiskans ord sophonisteres (att bli vis). Motsvarande ord finns även i bland annat danskan, tyskan, engelskan och franskan."

(jag hittade en förklaring hos www.bibblansvarar.se)

Inga kommentarer: