" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

söndag 2 november 2008

Ibland vill man gråta (ett villigt hjärta)

Tårar ställs nästan alltid i lika med sorg eller smärta, men tårar och gråt kan också ställas i lika med glädje men med det inte sagt att det kan vara smärta i de glädjetårarna.

För nästan två timmar sedan kom jag hem ifrån Uppsala och ifrån Youth och jag tackar Gud för Youth och för allt som han gjorde där. Att han mötte ungdomarna på ett sådant härligt och uppmuntrande sätt. Något som var så häftigt var att det talades om saker som jag tänkt på. Men sådan är min Gud, häftig! Han har uppmuntrat mig och bara tänt något på insidan.

Det är där glädjen och smärtan kommer in. Man är glad och man vill göra så mycket saker nu genom församlingen och samtidigt finns det en smärta. Hur då? Jo, att man längtar så att det gör ont. Man längtar ifrån sitt innersta. Ibland kan tankar slå en, hur ska jag kunna nå detta mål. Hur ska det gå?

Ja, för det första kan jag inte nå målet ensam, det går inte hur mycket jag än försöker. Gud sa en gång till mig att: Hur mycket utbildning eller kunskap du än får, kommer du ändå alltid hamna och vara på en plats där du är beroende av mig. Och det är just det, vi är fullständigt beroende av honom, vi klarar oss inte!

Sedan är det skillnad på dålig självbild och insikt. Insikt är det jag skrev innan, det med att alltid hamna på en plats där jag är beroende av Gud. Men att hga dålig självbild, är en helt annan sak. Det är verkligen som en grej som vill tysta en.

Gud vill inte att vi ska se ner på oss själva, punkt och slut! Gud vill inte ha perfekta människor, han vill ha ett villigt hjärta.

Gud vill INTE HA PERFEKTA människor, han vill ha dig, för att du har ett villigt hjärta. Ett hjärta som brinner för honom!

Gud vill ha dig, det finns ingen annan! ...men stopp ett tag...ääh, de finns ju ett antal människor på denna jorden ju! Det är helt sant, men det argumentet fungerar inte. Gud står framför dig och säger, "jag vill ha dig, jag vill att du ska göra detta för mig!"

Öööh, nej men jag kan inte! Det vet Gud redan, men han valde dig just därför. Inga perfekta människor - villiga hjärtan som ödmjukar sig inför honom. Som säger Herre här är jag sänd mig!

Detta är nått som jag personligen måste jobba med, och det är ett krig. Men bibeln säger att vi är MER än en övervinnare ( Rom 8:37 Eng.) Jag tänkte på det för ett tag sedan.

En vinnare: Kan vinna ibland, men har ändå gjort det så pass många gånger för att får kallas en vinnare.
En övervinnare: En övervinnare vinner ju hela tiden, Champion liksom!
Mer än en övervinnare: Detta är ju helt otroligt, detta är ju värt vågen och applåden. Du ÄR, inte kan bli någon gång, eller på tisdagar mellan ett och halv två. Du ÄR MER än en övervinnare!
Varför? Därför att vår Gud är stor! Genom att Jesus dog på korset och vann en hejdundrande seger och som pricken över i:et står upp på tredje dagen.

Hur kom jag in på detta?

Jo, viljan att tjäna Gud. En brand i hjärtat, branden i hjärtat är vår villighet att gå. Lyssna till hjärtat...oj vad klychigt det lät, men det står att trons sköld släcker ut den ondes ALLA brinnande pilar, Ef 6:16. En sköld har en soldat, en romersk soldat hade en sköld för att skydda buken och hjärtat. Trons sköld släcker alla pilar som vill slå in i ditt hjärta av villighet att förstöra men du kan sätta upp trons sköld. Inte lyssna på tankar som kommer, utan lyssna på Jesus. Alla delar i den andliga rustningen går tillbaka till Jesus. Det är honom vi ikläder oss. Därför lyssnar på Jesus istället.

Jesu lärjungar var inte perfekta, men de hade ett villigt hjärta. Det är allt som krävs.

"Följ med, så ska jag göra er till människofiskare..."

Inga kommentarer: