" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

torsdag 3 juni 2010

"I was looking for a suitable basket.."

Citat från Röda Nejlikan, filmen alltså!

En helt underbar replik om man känner till sammanhanget. Den stilige Percy är en aning sen när han ska hämta den förtjusande skådespelerskan Marguerite. Han han visas in till henne och ber så mycket om ursäkt att han är sen. Han letade nämligen efter en passande korg! Marguerite förstår inte vad han menar med en passande korg men när hon ser hur en stor picknickkorg bärs in i rummet. Blir hon överförtjust! Vilken charmör, va?!

Hur kom jag in på detta, jo de va för att jag läste lite gamla inlägg och kommentarer. Där Emme kommenterade att hon var alldeles för sentemental för sitt eget bästa. =)

1 kommentar:

Emelie sa...

oj, kära nån, jag är smickrad.ett eget inlägg. På sätt och vis.
Det är en underbar film med en underbar karaktär. Röda nejlikan får mitt hjärta att smälta varje gång.
Och jag ÄR för sentimental för mitt eget bästa.
Hihi ;)