" Det goda du gör idag glömmer folk ofta imorgon - Gör det goda ändå!
Om du är framgångsrik kommer du att få några falska och några verkliga fiender - Var framgångsrik ändå!
Om du är snäll kanske folk anklagar dig för att ha själviska, dolda motiv - Var snäll ändå!
Om du är ärlig och uppriktig kanske folk lurar dig - Var ärlig och uppriktig ändå!
Vad du tillbringat år med att bygga upp kan någon förstöra över en dag - Bygg ändå!
Om du finner kärlek och sinnesro kan andra bli avundsjuka - Var lycklig ändå!
Ge världen det bästa du har, det kanske aldrig är tillräckligt - Ge världen det bästa du har ändå!
För i slutändan var det mellan dig och Gud - Det var aldrig mellan dig och de andra ändå!

- Moder Teresa

lördag 30 augusti 2008

Kaktips!!

...egentligen tycker jag att det är väldigt roligt att baka men gör det ytterst sällan. Kanske dras ner lite av att man jobbar på ett konditori och bara ser kakor nästan varje dag...fast nja, jag vet inte.

Men över till mitt lilla kaktips nu då.

Först gör du en vanlig sockerkakssmet
Häll smeten i en smord och bröad form
(en form med löstagbar kant blir kalas)
Sedan i samma bunke som du vispade
sockerkakssmeten lägger du i

50 gram margarin
ca 1/2 dl strösocker och
2 dl havregryn och vispa det.

Det blir som smuldeg ungefär.

När jag gjorde det, tog jag lite på en höft så man får se till att smöret blandas ut ordentligt så att det inte blir smörklumpar. Tillsätt i så fall mer havregryn!

Därefter strö ut havresmulorna/klumparna över sockerkakssmeten i formen och ställ in kakan i ugnen. Eftersom att formen är bredare än en sockerkaksform, behövs kakan inte vara inne hela tiden som är sagt på receptet, men det är ju bara att hålla koll på den. Jag hade inne kakan -5 min än va det var sagt på receptet.

När kakan är klar blir det lite knaprigare på toppen och saftig och god inuti.
Då kakan har svalnat pudra över med florsocker, blir festligare....som en snökaka!

Mumsigt till kaffet!

Inga kommentarer: